GP
Uppdaterad: 2008-03-19
Lockar till glädje och djupa tankar
Att konstvandra under påsken har blivit en folkrörelse.
Ewa Evers i Bleket på Tjörn vet. Hon har haft öppen
ateljé varje år sedan starten för tio år sedan.-
Det blir bara fler och fler besökare för varje år.
I fjol hade jag 300 personer per dag. För oss konstnärer
betyder det mycket att få möta en publik som vanligtvis
inte besöker gallerierna, säger Ewa Evers och tar emot i
sitt kombinerade hem och ateljé i Bleket.
Väggarna är som sig bör prydda med hennes teckningar
och målningar. De lockar till både glädje och djupare
tankar.
- Livet är fullt av motsägelser. Glädjen och sorgen
är varandras nödvändigheter. Det handlar min konst
om.
Mötet med konstvandrarna i påsk inspirerar och leder till
intressanta samtal.
- Många delar med sig av sina egna erfarenheter. Det blir ofta
väldigt intressanta filosofiska samtal. Just att inspirera till
samtal och kommunikation är en jätteviktig uppgift kulturen
har.
Ewa Evers har utvecklat ett alldeles eget uttryck med en teknik som
bygger på målning under glas.
- Tekniken i sig är inte ny, ikoner målas till exempel
på glas. Men jag har experimenterat i 15 år med att blanda
olika slags material som lacker, akryl och screentryck med glas. Vad
jag vet så är jag ensam om det.
Genom att ibland lägga flera lager glas med motiv över varandra
med en liten distanslist emellan skapas djup och skuggspel. Den senaste
varianten är att sprutmåla glaset med tusch och skrapa
fram form, volym och djup på liknade sätt som man gör
med en etsning.
- Det är viktigt att experimentera. För mig är det
en del av den skapande processen.
Till den hör även att varje dag enträget jobba på
i ateljén.
- Jag är väldigt disciplinerad. Börjar tio på
morgonen och slutar tio på kvällen. Med några raster
emellan förstås. Jag får inspiration av själva
arbetsprocessen. Det är min metod.
Som avkoppling ägnar sig Ewa Evers åt ännu mer konstnärligt
arbete.
- Jag gör akvareller och keramik på lediga stunder. Det
ger mig nya idéer och är ett bra sätt att komma loss.
Hon började sin konstnärliga bana på Högskolan
för design och konsthantverk, HDK i Göteborg åren
1979-83.
- Jag utbildade mig till reklamare och illustratör. Men det ansågs
för kommersiellt på den tiden när folk stod på
barrikaderna. Jag blev i stället betagen av teater och jobbade
som scenograf och kostymör, bland annat för Riksteatern,
innan jag flyttade till Bleket 1989.
Sedan dess har det blivit egna bilder. Lite grafisk formgivning blir
det också då och då.
- Jag designar webbsidor som födkrok. Det är roligt att
bidra med något på nätet eftersom de som gör
webbsidor ofta inte har något grafiskt kunnande.
Konstvandringen i södra Bohuslän firar tioårsjubileum
i år och engagerar 44 konstnärer. De finns representerade
med ett verk var på Galleri Koch i Stenungsund.
- Det är ett bra sätt att börja med ett besök
där. Då kan man välja ut det man gillar och sedan
besöka konstnärerna i deras ateljéer.
Nästa stora projekt för Ewa Evers är att göra
en installation tillsammans med maken och dramatikern Carl Otto Evers.
- Det blir en bild- och ljudinstallation. Mer vill jag inte säga
nu. Det skulle annars bli som att öppna kameran innan filmen
är exponerad, säger Ewa Evers och plockar i ordning inför
påskens anstormning.
Bengt Bendix
031-62 57 81 bengt.bendix@gp.se
BOHUSLÄNNINGEN
2006-03-01
1:06
Medlemsutställning
Wågermanska konsthallen, Skärhamn
Pågår till 23 mars
/
konst
Kraft och kunskap hos
Wågermanskas medlemmar
Det
finns en risk med regelbundet återkommande samlingsutställningar
av medlemmarnas egna verk i konstnärsdrivna utställningslokaler:
det kan bli monotona upprepningar. Så icke på Wågermanska
Konsthallen vilket årets första utställning, 1:06,
tydligt visar. Den samlade kraft och kunskap som finns hos konsthallens
medlemmar imponerar.
Att driva utställningslokaler i egen regi är för konstnärer
ett tungt ansvar, i ett aldrig sinande ideellt slit och med en ekonomisk
vansklighet, samtidigt ger det positiv arbetsgemenskap och sporrar
till konstnärliga framåtskridanden. Att det senare sker
kan regelbundna besökare konstatera både hos Bohusgalleriets
och Wågermanska Konsthallens medlemmar.
I Wågermanskas stora och bra fördelade utställningsyta
kommer varje deltagande konstnär i 1:06 till sin rätt, samtidigt
som utställningen ger ett sammanhållande gott helhetsintryck.
Tolv av de femton medlemmarna deltar. I en recension av en samlingsutställning
går det inte att utförligare omnämna verken, det blir
ett litet axplock från var och en.
Natur, formers balans, färgers intryck, nära omgivningar
och relationer är vad de flesta berättar om.Lillemor Pettersson,
vars reliefer på Bohusläns Museums tegelvägg är
välbekanta för många, visar små byster i terracotta
som hon sammanställt i uttrycksfulla relationsgrupper. Säkert
och expressivt fångar Henry Johansson naturintryck i sina teckningar.
En lika säker skicklighet men med varsamt
känsligare linjer och en stor bildrikedom har Ewa M. Evers tecknande,
som ofta handlar om närhetsberoende och dess utlämnande.
I ett par teckningar skildrar hon ömsint moderskapets vedermödor
på gott och ont. På kakelplattor bränner Jirina
Janzbach likt flödande akvarell in sina bilder med människor
i tystlåten anonymitet, även fåglar är ofta
hennes motiv.
Både Yvonne Karlsson och Soile Wernermyr hade egna separatutställningar
i konsthallen i höstas. Nu visar de andra verk. Soile en serie
akvareller i sparsmakat färgval med en lugn koncentrerad stämning
i motiven som handlar om hus. Yvonne har flera collage i blandteknik,
med väl avstämda och känsliga kompositioner, ibland
kombinerat med broderistygn. I andra collage, av flätade pappersremsor,
eller med fina små lyriska grafikbilder berättar Jan Alfredsson
om intryck från en stipendievistelse i Grez-sur-Loing
Som få kan Marianne Gunnemark fylla en keramikkrukas runda form
med en känsla av inneboende kraft. Förutom dem och annat
bruksgods visar hon också fria objekt i keramik, även de
med välbalanserad formsäkerhet. Skulptören Bosse Anås
har också förmågan att ge sina skulpturer liv och
styrka. Med små medel, som ytors och vinklars förhållande
till varandra, materialets dunkel ibland kompletterat med detalj i
färg, blir hans skulpturer, på gränsen till att vara
abstrakta, intressanta både på grund av sina former och
genom de associationerna de väcker.
Helt annorlunda, tillfälliga och skirt graciösa, är
Krister Svanviks fåglar och dansande par av vrakved. Han visar
även akvareller med naturmotiv och oljemålningar med hagarnas
hästar och kor. En som också lockas av fantasins lek med
enkla material är smyckekonstnären Johan Eyssen. Han har
gjort en liten samling objekt av benrester och modellbyggedetaljer
som underfundigt balanserar mellan lek och allvar.
Att följa en konstnär genom åren är intressant.
Greta Sandahl har favoritmotiv som hon ofta återkommit till,
skutan Dagny, kylhuset, bryggan och vattnet. Detta motiv löser
hon upp i motsatsförhållande mellan större och mindre
former, ljus,mörker och färgskiftningar. Dagny sjönk
för flera år sedan, men Greta Sandahl kan ännu fördjupa
sig i samma form och ljusbalans i sina målningar. Nu med klarare
färger och bredare penseldrag.
Nen Arnell
ST Tidningen
Kultur 2006-02-15
Samling som ger mersmak
Wågermanska konsthallens första utställning för
säsongen ger mersmak. Där konstnärerna bakom konsthallen
visar sin styrka och bredd. Konst
De tolv konstnärerna, alla medlemmar i föreningen Wågermanska
konsthallen, visar just nu sina verk. Och det är en tilltalande
utställning som visar på den bredd av uttryck, material
och tekniker som ryms bland föreningens konstnärer.
Föreningen disponerar numer även övervåningen
där utställningen byggts vidare, och finner slingorna, vinklar
tillvaron.
Där finns Jan Alfredssons grafik, med abstrakta former, nät,
och träd sedda nerifrån. Flätade remsor som bildar
tredimensionella ark. Bosse Anås helgjutna former som ringlar
sig, strävar åt flera tänkbara riktningar. Ewa
Evers nära bilder som verkar kring längtan, väntan
och tankar kring moder- och faderskapet. Johan Eyssens små
vidunderliga farkoster som tar oss med på en färd långt
härifrån. Mariann Gunnemarks formsäkra keramik, en
lek med materialet, stenarna och där ytan är avgörande.
Jirina Janzbach kvinnor som vilar i olika former, placerade i en stilla
värld. Henry Johanssons svartvita landskap och miljöer.
Yvonne Karlssons trådar, fåglar och skikt som skickligt
avvägt bygger bilderna att fastna i. Lillemor Peterssons skulpturer
som blickar från väggen, eller kanske ner mot den tungviktar-
korpen som landat på golvet nedanför.
Greta Sandahls måleri som bildar drömska landskap, tankesfärer
och möjliga världar. Krister Svanviks djur som färgstarka
vandrar längs väggarna. Och Soile Wernemyrs svartvita dova
husbilder och vyer där de röda flikar in och för tankarna
till det pulserande livsnerven som genomsyrar. Även när
det är grått utanför, lyser de upp. Så ock utställningen
1:06.
Samlingsutställningen 1:06 på Wågermanska
konsthallen pågår till och med den 26 mars.
Anna Berglund
Stenungsunds Posten